Broadway : Next to Normal / Billy Elliot

Jag och Paresh är kanske inte jätteflitiga på att gå och se musikaler på Broadway, och det är ofta man blir påmind av någon som är och hälsar på att man borde gå och se nåt. Men nu har vi i alla fall varit inte en, men två gånger på kort tid och sett två relativt nya föreställningar.



Next to Normal“ såg vi på min födelsedag efter en middag och drinkar på en New Orleans inspirerad restaurang vid Times Square. Även om jag störde mig på en del saker i föreställningen, så grep den mig något alldeles innerligt och jag grät flera gånger. Den handlar om en kvinnas stora sorg, om tablettmissbruk och terapi, om en son som håller familjen i järngrepp och en dotter som kämpar för att synas och få plats, och den innehåller något i en musikal så ovanligt som en överraskande vändning då handlingen helt plötsligt får ny innebörd.



Billy Elliot“ hade jag något emot innan vi gick och såg den. Jag vet inte exakt vad, men jag tror att det var en kombination av Elton John, saker som folk sagt efter att de sett den osv. Jag ska säga att andra akten är lite för mycket billig humor för min smak, men första akten är strålande och killen som spelar Billy (tre killar delar på rollen, men kvällen vi såg den spelade Trent Kowalik, som också syns på videon) är helt enastående. Helt makalös! Man blir helt matt över hur mycket talang och mod det måste krävas av en 14-åring för att kunna leverera ett sånt här framträdande. Mycket, mycket imponerande!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0