Film : Helvetica / Arth



Tänk att en dokumentär om ett typsnitt kan vara så fascinerande! Jag har länge velat se "Helvetica" för jag är väldigt förtjust i den här perioden (Swiss Style) av design. Stramt och enkelt. I filmen möter man både designers som är helsålda på Helvetica och de som verkligen avskyr allt som modernistisk grafisk design står for. Jätteintressant. Och jag tror alla kan uppskatta den, inte bara vi som jobbar inom branchen.

Nyligen såg vi även "Arth", en indisk film som jag först blev lite tveksam till. Jag hade ingen aning om vad den skulle handla om, och när den kvinnliga huvudrollen börjar svärma för sina man som bedrar och ljuger för henne, var jag redo att sluta titta. Men efter ett tag börjar man forstå vad de försöker säga. Det är en riktigt feministisk film, om än på ett sätt som kan kännas lite förlegat för oss jämställda svenskar. Men man kan inte annat att uppskatta att de försöker förändra kvinnors situation i Indien. Ett litet steg i taget.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0