Film : Trouble the Water / I.O.U.S.A. / My Kid Could Paint That



Vi har sett tre skakande dokumentärer på rad. Igår såg vi "Trouble the Water" som handlar om Kim och Scott som inte hade råd att lämna New Orleans när staden skulle evakueras i samband med stormen Katrina för tre år sedan. Däremot filmade de hela upplevelsen med sin videokamera. Efter några veckor kom de i kontakt med några dokumentärfilmare som kommit till New Orleans och ur detta möte kom den här filmen. Riktigt skakande att se och höra hur människor reagerar under panik. Ett exempel: Ett hundratal människor som äntligen vågat lämna sina hus för där fanns varken mat, vatten eller elektrisitet, vadar fram till en militärbas som ligger i närheten. Där fanns gott om tomma rum eftersom basen var på väg att läggas ned. Istället för att öppna portarna för de hungriga och skräckslagna människorna hotar militären att skjuta alla som inte omedelbart lämnar området. Detta i en situation när folk druknade eller dog i brist på drickbart vatten. På sjukhus och fängelser lämnades inlagda och interner åt sitt öde. Ingen har hittills hållits ansvarig för vad som hände människorna i New Orleans för tre år sedan, något som filmmakarna (som var på plats i bion och svarade på fragor) vill ändra på...

"I.O.U." är en förkortning av "I owe you" ("jag är skyldig dig") och titeln till filmen "I.O.U.S.A." blir därför en lek med ord. Dokumentären handlar om vilka enorma skulder USA har och hur framtidsutsikterna ser ut för "världens rikaste land". Riktigt läskigt! Tur att man är svensk medborgare!

Åsa hade rekommenderat "My Kid Could Paint That" om fyraåriga "underbarnet" Marla som blir världsberömd konstnär efter några uppmärksammade utställningar. Efter ett kritiskt inslag i amerikanska nyhetsprogrammet "60 Minutes" ändras dock historien till något helt annat. Om jag ser film hemma på DVD så vet jag att jag blir fångad om jag sakta flyttar mig närmre och närmre TV'n. Jag vet inte varför men så gör jag alltid om jag blir riktigt engagerad. I slutet av den här filmen var det inga många decimeter kvar... =)

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0