The Met Opera : Satyagraha

Satyagraha

Igårkväll såg vi Philip Glass' opera "Satyagraha" på the Met. Det var första gången jag var där faktiskt, och jag hade tur - det var en kanonupplevelse. Uppsättningen var magnifik. Tyvärr ger nog inte bilderna här rättvisa åt hur grandios scenerierna var. Musiken var vacker, nästan meditativ. Väldigt Philip Glass. Jag kan pendla mellan att älska hans musik och att bli tokig på den, men i det här sammanhanget passade den perfekt.

Operan handlar om Gandhis tid i Sydafrika, och hur han tar beslutet att lägga sin karriär som advokat åt sidan för att kämpa för mänskliga rättigheter. Jag trodde att det var en nyskriven opera, men det stämmer inte. Den är skriven 1980, men detta är en nyuppsättning som fick fantastiska recensioner när den spelade i London. Det var dock USA premiär igår och Philip Glass själv var närvarande...

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0