Film : Let the Right One In



Igår såg vi (jag, Paresh, Åsa, Mimmi, David och Maria) "Let the Right One In" ("Låt den rätte komma in") på Tribeca Film Festival. Det var premiär, så författaren John Ajvide Lindqvist och regissören Tomas Alfredsson var på plats för ett kort samtal med publiken efter visningen. Jag tyckte så väldigt mycket om boken, så det var väl egentligen ganska upplagt för en rejäl besvikelse... Jag måste säga att jag gillar att de inte gjort den som en renodlad skräckfilm (trots att det handlar om vampyrer), men samtidigt saknades många av bokens dimensioner. Och varför ska svensk film så ofta se ut som Roy Andersson kloner? Det räcker väl med att Roy Andersson ser ut som Roy Andersson...


Kommentarer
Postat av: Mimmi

Kul också att den vann pris för bästa film :)

"The Founders Award for Best Narrative Feature ? Let the Right One In"

2008-05-06 @ 16:19:54
Postat av: Kenneth

Absolut roligt - for att den ar svensk... Men ar den vard det?

2008-05-09 @ 05:30:46
Postat av: Gunnar

Den är verkligen värd det. Varför är vi svenskar så dåliga på att gilla det egna. "Låt den rätte" ses i USA och Australien som ett banbrytande mästerverk. Har ni sett omdömen och recensioner? Och vad då som Roy Andersson. Bilderna med långa linser och skärpeförskjutningar är ju precis tvärtom. Och Roy klipper ju inte alls numera. Skärpning.

2008-06-09 @ 23:19:49
Postat av: Kenneth

Jag tankte pa Roy Anderssons fargskala och avskalade miljoer. Kul for dig att du gillade filmen! Jag blir alltid glad och stolt over svensk film nar den ar bra och har tvingat med mig amerikanska vanner pa en hel del. Men "Lat den ratte komma in" var en riktig besvikelse.

2008-06-10 @ 03:42:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0