Film : Breach & Festen

Det är Thanksgiving weekend och vi har ledigt torsdag-söndag! Mer tid att se film, med andra ord...

"Breach" är baserad på en sann historia om en FBI anställd som jobbade som spion för Sovjet / Ryssland fram till 2001. Helt ok film, lite seg i början men mer spännande mot slutet. Dock ingen film man kommer minnas...

Det är ju däremot danska "Festen" (The Celebration) som jag såg på bio på 90-talet, men som jag ville att Paresh skulle se. En man ska hålla tal på sin fars 60-års dag och ber fadern välja mellan två tal han förberett; ett "gult" och ett "grönt". Fadern väljer det gula talet och sonen börjar inför alla gäster berätta om hur han och och hans syster(som nyligen tog livet av sig) blev sexuellt utnyttjade som barn av sin far. Stämningen i filmen är extremt klaustrofobisk och jag minns att jag ville lämna biosalongen när jag såg filmen första gången...

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0