Melodifestivalen : fjärde delfinalen

Eftersom två av veckans Melodifestivalslåtar läckt ut (Peter Jöback och Sibel) så bestämde sig SVT att släppa enminuters-klippen redan igår. Jag har hunnit lyssna några varv, and here comes the votes from the New York jury.

Sibel : Stop
Det här är låten Elin Lanto trodde hon hade förra veckan! En hård men ändå dansant låt som får mig att tänka hybrid mellan Kelly Clarkson, Pink och Lady Gaga. Jag tycker “Stop“ är jättebra! Kan Sibel framföra det här bra (Hur koreograferar man det här? Det går väldigt snabbt och har lite rock-känsla) så är hon en given Globen-kandidat för mig!

Py Bäckman : Magisk stjärna
Jag kan sträcka mig så långt som att kalla det här lite mysigt. Det finns lite, lite K.D. Lang där nånstans om man verkligen lyssnar. Men nej nej nej! Bottennotering!

Neo : Human Frontier
70% dansbandsschlager 30% Mika. Refrängerna är jätteeffektiva! Fixar Neo falsetten live är det här väldigt bra och låten har potential att bli en enorm radiohit. Enkel poplåt som ändå har nåt storslaget över sig... Ska man våga tippa en eventuell “skräll“ från Neo?

Lovestoned : Thursdays
Är det inte exakt sån här "Svensson-baktakt-mys“ som brukar vinna i Danmark? Man kan inte påstå att det är dåligt (precis som med danska bidrag), men man undrar vem som verkligen går igång på en sån här låt (precis som med danska bidrag)? Vem kommer rösta? Köpa singeln? Jag gillar verserna mer än refrängen, och killen som sjunger versen på klippet har rätt darr på rösten för att matcha baktakten. Men Lovestoned tror jag kommer slåss med Py Bäckman om bottennoteringen.

Anna Bergendahl : This Is My Life
Absolut inte dåligt, kanske till och med hög kvalitet! Tänk Dido’s “White Flag“, både låt- och röstmässigt. Men är Melodifestivalen rätt forum för den här låten? Jag tror inte det. Jag tror tyvärr att den komma drunkna i konkurrensen. Det är i ärlighetens namn inte helt rättvist, för som sagt—inte dåligt alls!

Pernilla Wahlgren : Jag vill om du vågar
Om Pernilla och Timotej hade tävlat i samma delfinal tror jag Timotej hade åkt ut med hull och hår! Jag gillar inte det här och önskar att den här sortens låt kunde slutligen försvinna ur Melodifestivalen för gott, MEN... “Jag vill om du vågar“ är inte hälften så dålig som jag befarade, Pernilla sjunger bättre (i lägre tonart) och mindre skrikigt än jag trodde, refrängen är ett klister. Tänk Linda Bengtzing. Jag hoppas Pernilla hamnar i Andra Chansen, men det är nog önsketänkande... Hon går mycket troligt direkt till final...

Noll Disciplin : Idiot
Åh så fruktansvärt! Inte egentligen genren... eller låten... eller bandet. Men jag kan inte bli av med känslan att två 40-åringar skrivit låten som de tror att punkiga ungdomar skulle skrivit den! Ett exempel: “Här står jag med choklad och blommor / Fan va jag är sämst / Det är kört / Det är sjukt / Ingenting är som förrut / Det är stört / Jag flippar ut...“ osv. En sommar efter Balettakademien var jag med i en “ungdomsmusikal“ som hade samma problem—vuxna sitter hemma och skriver ungdomars känslor—den hette “Unga och arga“. Jag ryser vid minnet. Hemskt! Hemskt! Hemskt!

Peter Jöback : Hollow
Jag har ju lite problem med Jöback’s röst. Han sjunger ju fantastiskt, men jag gillar inte riktigt klangen... Det har funnits snack om att detta är årets vinnare, och ja, kanske. Det är en STOR låt som jag tror kommer vara fantastisk live. Snygga körer som låter som att de kommer brista ut i ren gospelorgasm när enminuts-klippet slutar. Kanske inte låten jag gillar mest i år, men den måste absolut till Globen!

Här är resultat jag hoppas på på lördag (jag tror nog Pernilla och Peter tar finalplatserna):

Till Final:
Sibel & Jöback

Till Andra Chansen:
Neo & Pernilla

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0