Melodifestivalen : Andra delfinalen

Nej, vad synd! Efter förra veckan hade jag höga förhoppningar på att årets Melodifestival skulle hålla ovanligt hög klass i år... Men så var alltså inte fallet! Jag har ingen favorit alls i veckans startfält, så vad jag ska önska ska gå till final blir ju inte lätt... Men, först en genomgång:

Eric Saade : Manboy
Det här är en schlagerversion av Ola’s “Unstoppable“, men så är ju Fredrik Kempe inblandad också. Jag tänker direkt på Britney Spears’ “Womanizer“, fast... fulare! Jag tycker faktiskt inte alls om den här låten, och fastän jag läst att Eric har en spektakulär scenshow så hoppas jag att det här inte tar sig längre än Andra Chansen, och helst inte ens dit.

Andra Generationen & Dogge : Hippare hoppare
Det finns onekligen en charm i den sorts balkanmusik som Andra Generationen spelar; blåsarrangemangen får det omedelbart att spritta i benen—men det här är helt vedervärdigt, och vad i hela friden har Dogge här att göra?

Anna Maria Espinosa : Innan alla ljusen brunnit ut
Lika glad som förra veckans första låtar fick mig, lika sur blir jag den här veckan! Jag hade lite förhoppningar på Anna Maria Espinosa, att hon skulle göra indiepop (blandar jag ihop henne med nån annan?) som fick en på glatt humör, men istället flirtar hon med 60-talets Melodifestivalslåtar. Men en viktig komponent i de låtarna var ju en stark melodi, och det saknar “Innan alla ljusen brunnit ut“.

Highlights & MiSt : Come and Get Me Now
Det här är låten som röstades fram som “webjoker“ på SVT’s hemsida i höstas. Då var det var en urjobbig, stompig poplåt som nu producerats om till dansbandspop. Det här är ju inte min stil av musik, men jag undrar om det inte är veckans starkaste refräng... Otroligt svagt startfält det här!

Pauline : Sucker For Love
I likhet med Anna Maria Espinosa, så har Pauline’s 60-tals / Tamla Motown / Duffy-låt hela produktionen på plats; det låter helt rätt, men det finns ingen melodi värt namnet. Pauline (som hade dunderlåten “Give Me A Call“ förra året) var sista jokern ut och känns nu lite som en nödlösning. Hittade de inget bättre? Det hade varit betydligt roligare att tycka om det här, men jag tycker helt enkelt inte att det håller.

Andreas Johnson : We Can Work It Out
Han har tur Andreas, att han tävlar i veckans startfält, för nu är han nästan ensam om att ha en “riktig“ låt. Så även om den inte är så stark, så är konkurrensen så fattig att han borde springa rakt in i Globen. Rättvist? Kanske inte, men som sagt, han har ingen riktig konkurrens.

Kalle Moraeus & Orsa Spelmän : Underbart
Finfint fiolspel, och här finns ju faktiskt en melodi i botten. Dessutom är väl Kalle Moraeus jättepopulär ute i stugorna? Men jag kan (tyvärr) inte påstå att jag gillar det här heller. Kul att låten är med, men inte i finalen hoppas jag.

Hanna Lindblad : Manipulated
Veckans andra Britney Spears-låt, men betydligt bättre enligt mig (och liiite mer Madonna än Britney om man är snäll). Hannas låt är antagligen för hård för att ha en chans på lördag, men det här tycker jag är en riktig låt som är okej inom sin genre, även om jag inte kommer ladda ned den i iPoden direkt.

Så vad ska jag önska mig till finalen (jag tippar alltså inte utgången, bara säger vad jag hoppas) när jag inte direkt tycker om några av låtarna?

Till Final:
Andreas Johnson & Hanna Lindblad (enbart för att de har låtar som kunde lyckats utanför tävlingen)

Till Andra Chansen:
Pauline & Kalle Moraeus & Orsa Spelmän (ska jag byta ut Pauline mot Eric Saade?)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0