Melodifestivalen : fjärde delfinalen

Det har snackats lite om att detta skulle vara den bästa delfinalen i årets melodifestival. Grejen är att kvaliteten är jämn, men jag vet inte om det finns någon höjdarlåt. Mina omdömen lyder som följer:

Agnes : Love Love Love / Agnes har en kanonlåt på listorna just nu; "Release Me" som är hennes bästa låt hittills och en av de bästa svenska poplåtar jag hört på länge. Så jag hade hoppats hon skulle kunna leverera en liknande pärla i melodifestivalen. Tyvärr är INTE "Love Love Love" av den kvaliteten. Det här är inte dåligt, men det låter lite jämntjockt tycker jag. Har Agnes tillräckligt med fans för att gå vidare?

Star Pilots : Higher / Bra 80-tals pop/rock som kommer bli en jättehit på svensk radio! Men bandet är lite lökigt med män i 30-års åldern som låtsas vara piloter. Jag misstänker att själva plojgrejen kommer ligga det här bidraget i fatet. Synd.

Susanne Alfvengren : Du är älskad där du går / Oj, va fint hon sjunger! En skör och vacker ballad som med all sannorlikhet är helt chanslös.

Anna Sahlene & Maria Haukaas Storeng : Killing Me Tenderly / Hmm... Lite konstigt det här. Verserna och refrängerna låter knappt som de hör ihop. Verserna är Duffy pop, refrängerna låter schlager med ABBA kryddor. Jag tycker det låter enormt trist, men inte nödvändigtvis dåligt. Verserna verkar ha snygg produktion, men som sagt i refrängen försvinner det där suggestiva och förföriska helt och hållet.

Thorleifs : Sweet Kissin' In The Moonlight / Tidiga ABBA hörs tydligt i pianot och saxofonerna, men gillar man inte dansband blir det outhärdligt. Röstar folk på det här? Jag har läst att Thorleif toppar albumlistan varje gång de släpper en ny skiva, så man kan knappast räkna ut dem...

Sarah Dawn Finer : Moving On / Sarah's "Remember Love" är en av mina absoluta favoritlåtar från melodifestivalen nånsin, så mina förväntningar var högt ställda. Jag tycker inte "Moving On" låter lika direkt. Precis som flera av veckans bidrag, tycker jag den låter lite jämntjock, men jag kan föreställa mig att Sarah kommer sjunga låten fantastiskt live!


Next 3 : Esta Noche
/ Kommer de låta så här bra live? Inte alls min sorts låt, men killen som sjunger låter ju jättebra! Låten kan eventuellt bli en hit, och det är ju kul för tre okända tonåringar från nån svensk småstad. Men de borde vara chanslösa i tävlingen!

Malena Ernman : La Voix / Måste säga att innan jag hört låtarna överhuvudtaget så trodde jag att jag skulle HATA den här låten, men så illa är det inte! Ofta låter ju operasångare helt hemska när de sjunger "vanligt", men det gör inte Malena Erman. I verserna sjunger hon hur fint som helst, och refrängerna då hon sjunger opera är... vad ska jag säga..? Effektiva! Kan det här verkligen funka, eller är det för konstigt? Samtidigt gillar ju folk Sarah Brightman, Josh Groban och sånt, så varför inte det här?

Svåraste veckan att tippa!

Till Final
Agnes och Sarah Dawn Finer

Till Andra Chansen
Star Pilots och Thorleifs

Jag har ändrat de där fyra flera gånger nu! Känns helt omöjligt att tippa. Jag får se om jag ändrar igen innan lördagkväll...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0