Melodifestivalen : första delfinalen

Jag har lyssnat på låtarna i Melodifestivalens första delfinal, och tycker att det låter jämt. Inga höga toppar, men heller inga djupa dalar (tänk "I Love Europe"). Svårtippat just därför, plus att det är nya regler i år med internationell jurygrupp och dueller - jag har inte riktigt fattat ännu. Men så här tycker jag det låter:

Nina Söderquist : Tick Tock / En märklig blanding av rock, dance, musikal, schlager och flamenco (jodå, en hel del kastanjetter). Men det låter som att refrängen faktiskt svänger på riktigt. Om det här ser bra ut på scenen kan det kanske gå vägen.

Jonathan Fagerlund : Welcome to My Life / Nåt i hans röst får mig att tänka Brainpool möter schlager. Pojkrumspop. Låter inte dåligt på nåt sätt, men med en debutant borde detta vara helt chanslöst!

Shirley Clamp : Med hjärtat fyllt av ljus / Hon sjunger den här rätt trista balladen bra! Det första jag tänkte på var låten Sonja Aldén sjöng i Melodifestivalen 2007. Vilken då undrar ni? Just det, ganska anonym och tråkig. Men som sagt, Shirley sjunger det med mer lidelse än Sonja, och då lyfter det ju en smula...

Scotts : Jag tror på oss / Dansband med en låt som tydligen är skriven för Linda Bengtzing, och det hörs! Men Scotts är väl ett populärt band med publik som är vana att ringa och rösta, så de har väl goda chanser att avancera. Men ack så trist!

Emilia : You're My World / Hmm... Är det här så charmigt att det går hem? Lite svag och trist röst i en (som sagt) charmig, men otroligt intetsägande låt. Emilia har ju ingen fanbase direkt, så det vore ju en mindre "skräll" om det här funkade!

Alcazar : Stay the Night / Om man som jag läser bloggar och kommentarer om Melodifestivalen på nätet, så har det framgått att detta skulle vara den absolut bästa låten i det här startfältet. Nu har jag ju inte sett scenshowen, så jag kan bara bedöma låten, men jag tycker det är en jättebesvikelse! Det här är bandet som sjöng "Not a Sinner Nor a Saint" för några år sen... Årets låt är VÄLDIGT blek i jämförelse. Och Alcazar är inte direkt folkkära heller, de har aldrig gått direkt till final i Melodifestivalen - alltid till Andra Chansen först. Utan Magnus Carlsson (som väl är lite mer folkkär än de här tre) och med en så här blek låt..? Jag undrar jag...

Caroline af Ugglas : Snälla snälla / Jag skulle aldrig kunna komma ihåg Carolines förra låt i tävlingen, men det här låter finfint! Men såklart fullkomligt chanslöst!

Marie Serneholt : Disconnect Me / Britney sjunger schlager. Om jag förstått rätt så har Marie en bra scenshow, och om det stämmer borde väl den här låten ha en chans, den har annars varit väldigt uträknad av bloggare och förstå-sig-påare. Hon är ju ingen folkkär artist, och folk kanske känner sig mätta på "Hero" varianter.

Ska jag tippa också? Otroligt svårt...

Till Final
Shirley Clamp & Scotts

Till Andra Chansen
Nina Söderquist & Alcazar
(Nina kan bytas ut mot Marie Serneholt om jag får gardera)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0