Melodifestivalen : andra delfinalen

Så då har jag lyssnat på de låtar som tävlar i Melodifestivalens andra delfinal imorgon, och den jämna kvaliteten fortsätter. Inga höga toppar, men heller inga låga dalar (om man inte räknar in Markoolios "tokroliga" bidrag).

Lili & Susie : Show Me Heaven / Blir någon förvånad att Lili & Susies "comeback" låter mer 80-tal än 80-talet självt? Därmed inte sagt att det är en helt dålig låt, som jag hade förväntat mig. Kan räcka halvvägs.

Lasse Lindh & Bandet : Jag ska slåss i dina kvarter / En låt som inte hade behövt Melodifestivalen för att bli en hit. Den här kommer spelas MYCKET på radio. Jag gillar den jättemycket! Men är det här rätt forum? Antagligen inte. Lustigt att Håkan Hellström skapat skola i hur svenska låttexter ska framföras!

Jennifer Brown : Never Been Here Before / Finfin låt med finfin tjej! Men är den inte lite för anonym för Melodifestivalen? Å andra sidan gick ju Emilia direkt till final förra veckan, och det här är en mycket bättre låt än Emilias "You're My World". Jag minns att jag hört Jennifer sjunga live nångång, och att det bitvis var riktigt falskt. Så hur sjunger hon den här finfina låten live? Jag undrar jag...

H.E.A.T. : 1000 Miles / Ojojoj. Om Lili & Susie är 80-tal, så vet jag inte vad jag ska kalla det här! För sådan här "hårdrock" har jag knappt hört sedan jag slutade lyssna på Tracks. Jag gissar att det här kan gå hem i stugorna. Inte alls dåligt, beror på hur det ser ut i TV antar jag...

Markoolio : Kärlekssång från mig / Gäsp! Snälla, snälla, snälla låt det här falla platt till marken! Ska det vara humor? Roligt är det inte! Är det på allvar? Ja, då kanske det blir lite ofrivilligt roligt. Varför ska det prompt vara ett humor bidrag med varje år (och då menar jag inte "I Love Europe" från förra året)?

Amy Diamond : It's My Life / Mycket bättre än hennes förra bidrag i tävlingen, men det innebär inte nödvändigtvis att det kommer gå bättre än förra gången då hon gick direkt till final. Det är jag inte så säker på att hon gör den här gången. Men för första gången tycker jag Amy låter som en vuxen artist. Bättre verser än refräng!

Cookies'n'Beans : What If / Fan va snyggt de sjunger! Och med vilken inlevelse! Snyggt komp. Det enda jag inte nödvändigtvis gillar är låten. Det kan ju vara så att den behöver några lyssningar för att sätta sig ordentligt. Men det får man ju inte när det gäller Melodifestivalen.

Måns Zelmerlöw : Hope & Glory / 2006 var det Carola. 2007 var det The Ark. Och 2008 var det Charlotte Perrelli. Bidrag som redan innan någon hört dem kallades favoriter, och som sedan vann hela tävlingen. I år är det Måns Zelmerlöw som har precis det favoritskapet. Jag har förstått att massor av Melodifestival fans älskar hans "Cara Mia" från 2007. Jag gör det inte. Jag tycker den bara är ok. Å andra sidan är "Hope & Glory" mer besläktad med hans andra hit "Brother oh Brother" som jag tycker bättre om. Höjningen låter kanon, och jag tror nog att det här blir veckans vinnare!

Jag tippar så här, även om det fortsätter vara svårt på grund av de jämna startfälten:

Till Final
H.E.A.T. och Måns Zelmerlöw

Till Andra Chansen
Lili & Susie och Amy Diamond

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0