Melodifestivalen : tredje delfinalen

Startfältet i tredje delfinalen fortsätter vara relativt jämnt, men nu aningen tristare än förra veckan. Jag tycker det verkar som att de gjort ett bra jobb i år att inte släppa igenom riktiga bottennapp (igen tänk Christer Sjögren). Här är mina omdömen:

Velvet : The Queen / På bilderna jag sett från repetitionerna ser det ut som att Velvet har ett väldigt spektakulärt nummer, men låten är nog för spejsad för Melodifestivalen. Jag tycker inte att det låter dåligt, det är rätt bra dansmusik. Men om hennes "Deja Vu" totalfloppade förra året, hur ska då denna betydligt "krångligare" låt klara sig?

Rigo & The Topaz Sound feat Red Fox : I Got You / När ni hör låten imorgon kväll så kanske ni kommer tycka jag är galen, men jag gillar det här!! Jag har gillat alla nummer i årets tävling som känts som att artisten gör sitt bästa inom en genre som de själva gillar (Caroline af Ugglas, Lasse Lindh, H.E.A.T. och Cookies'n'Beans) och det stämmer precis in på den här låten. Den kommer antagligen vara helt chanslös imorgon kväll, men jag tycker det här känns charmigt och "på riktigt".

Molly Sandén : Så vill stjärnorna / Jag har lite svårt att förstå alla lovord från bloggare och förstå-sig-påare om den här låten. Kan det vara så att det låter mycket bättre live den inspelning jag hört? Jag tycker det låter lite dussinschlager. Men Molly sägs vara "gjuten" i finalen, och det kan ju eventuellt stämma, men min favorit kommer hon inte vara...

E.M.D. : Baby, Goodbye / Det här ska bli spännande att se på scenen. Låten är väldigt otippad och nästan lite svårplacerad. Är det en schlager? En danslåt? Pojkband? Dessutom ska killarna framföra den i frack, hattar och käppar. Men låten är charmig där nånstans, och jag tror det kommer växa massor. Plus, killarna har nog rätt många röstningsbenägna fans runt om i Sverige.

Mikael Rickfors : Du vinner över mig / Hur i hela fridens namn gick det här till? Nån slags konstig rocklåt skriven av schlagerrävar, men som mest låter som en halvbrorsa till Björn Skifs gamla hit "Vild och vacker". Det här borde bli veckans jumboplacering!

Maja Gullstrand : Här för mig själv / Oj då, där fick Rickfors konkurrens om sistaplaceringen. Egentligen är kanske den här svensson-bossan lite trevlig, men Majas röst är enerverande och jag tror detta kommer vara helt chanslöst imorgon kväll. Å andra sidan gick ju Emilia direkt till finalen...

Sofia : Alla / En låt framförd på grekiska. Jag tycker det låter rätt bra, men är Sofia är tillräckligt bra artist att leverera detta snyggt på scenen? Jag undrar jag. Men, jag vill göra det helt klart, om detta hade varit Greklands bidrag i Eurovision i år hade jag gillat den! Snygg låt, och om folk röstade på låtarna istället för på sina favoritartister och scennummer, så hade den haft en chans att gå till final.

BWO : You're Not Alone / Fin melodi, men med trött produktion. Även om jag är oändligt trött på Alexander Bard som person, så tycker jag att den här låten borde gå vidare från veckans relativt svaga startfält. Jag tror även denna kommer växa med tiden och jag gillar den redan bättre än både "Temple of Love" och "Lay Your Love On Me", till motsats från de flesta bloggare jag läst. Men om den går till final, så får den inte komma bland de tre bästa! Deal?

Efter att ha tippat helt rätt förra veckan så är jag väldigt osäker på hur det här ska gå. Det känns som att artisternas populäritet och scennummer kommer avgöra väldigt mycket den här veckan. Men jag vill ju tippa nåt, så då säger jag så här (inte baserad på egen smak):

Till Final
Molly Sandén och E.M.D.

Till Andra Chansen
BWO och Velvet

Fast i rättvisans namn borde BWO och Molly byta plats med varandra. Och jag skulle hellre ge Velvets plats åt Rigo, men det är nog att hoppas på för mycket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0