Super Tuesday : Part 1

Paresh har gått till vallokalen. Idag kan det avgöras vilka som blir Demokraternas och Republikanernas presidentkandidater. På Demokraternas sida står det mellan Clinton och Obama, på Republikanernas sida mellan McCain och Romney. Litet försprång sägs Clinton och McCain ha, men tydligen kommer det bli en riktig nagelbitare.

När jag tänkte på att Paresh skulle rösta idag, slog det mig; undrar när jag kommer kunna rösta i ett presidentsval i USA för första gången? I nästa val, om fyra år? Nej, det är omöjligt. Valet efter det, om åtta år? Ja, kanske, men då måste verkligen hela processen med arbetstillstånd, green-card och medborgarskap flyta på problemfritt. Om jag bestämmer mig för att plugga två år till är det nog inte möjligt. Om tolv år då? Ja, då borde jag kunna rösta här. Men tolv år är väldigt långt bort. Då har de hunnit byta president minst två ganger. Och USA är antagligen inte längre världens mäktigaste land. Då har blickarna vänts mot Kina och Indien.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0