Melodifestivalen : FINAL!

Oj, nu är det redan dags för final, och så här öppet har det väl inte varit på många år! Mina personliga åsikter och vad jag tror kommer hända skiljer sig rätt markant, så att jag idag tänker ge två listor, men jag börjar med att tippa resultatet:

1. Anna Bergendahl : This is My Life
Anna har legat etta på singellistan två veckor i rad, konstant etta på iTunes sen låten släpptes, etta i publikundersökningar hos både Aftonbladet och Expressen. Dessutom är det en låt som ingen tycker illa om, så hon kommer få rätt höga poäng från alla jurygrupper. Jag undrar om det går att stoppa Anna..?!

2. Salem al Fakir : Keep On Walking
Om inte clowneriet med Björn Gustafsson sabbar för Salem (stark låt som inte behöver gimmicks) så tror jag Salem får mycket höga poäng från många jurygrupper (kanske inte de internationella i och för sig) och är en av två låtar som skulle kunna utmana Anna Bergendahl.

3. Eric Saade : Manboy
Småflickornas favorit ska inte underskattas, de är ju gruppen som röstar upp hela veckopengen på sin favorit. Jag kan även föreställa mig att de internationella jurygrupperna favoriserar det här bidraget. Skulle även kunna “skrälla“ och ta hem alltihop.

4. Darin : You’re Out of My Life
Darin och Eric Saade skulle eventuellt kunna byta plats på resultatlistan, men eftersom det är tätt med ballader, tror jag Darin får dra det kortare strået.

5. Timoteij : Kom
Jag kan bli nervös över hur de internationella jurygrupperna kommer rösta på Timoteij—årets enda skamfläck i finalen. Det ser ursvenskt ut, snygga, unga tjejer med en superenkel melodi. Jag kommer bli så arg om detta nazistbidrag skulle skrälla! En av några få låtar som absolut inte får vinna ikväll! Normalbegåvade tjejer som det finns tretton på dussinet av. Nej tack! Men jag tror de kommer vara i övre delen av resultatlistan, tyvärr!

6. Peter Jöback : Hollow
Helt oförtjänt har Peter Jöback tappats bort bland finalbidragen! Bästa sångprestationen, stark låt som jag tror skulle beröra människor över hela Europa i ESC. Men tyvärr helt chanslös ikväll.

7. Jessica Andersson : I Did it For Love
Jessica-Sveriges-tråkigaste-artist-Andersson har medvind som skulle kunna ta henne ännu högre i resultatlistan, så det här kanske är lite önsketänk i alla fall... Superslät låt som framförs med dansbands-innerlighet.

8. Andreas Johnson : We Can Work it Out
Det finns nåt lite fint med den här låten ändå, men Andreas Johnson kommer hamna i bottenskiktet ikväll. Låten griper aldrig riktigt tag och det finns starkare ballader att rösta på.

9. Ola : Unstoppable
Av nån anledning kommer Ola sist i alla publikundersökningar. Det är ju konstigt i en final med så få starka upptempolåtar. Jag tycker låten är helt ok, men kommer vara helt chanslös!

10. Pernilla Wahlgren : Jag vill om du vågar
Det är bara Pernilla och Timoteij som sjunger på svenska, och det skulle eventuellt kunna ta Pernilla lite högre i resultatlistan. Dessutom är det den enda traditionella schlagern. Men jag tror bristen på juryröster kommer göra Pernilla chanslös.

Men om jag fick ÖNSKA ett resultat skulle det se ut så här:

1. Salem al Fakir
2. Peter Jöback
3. Darin
4. Anna Bergendahl
5. Ola
6. Andreas Johnson
7. Eric Saade
8. Jessica Andersson
9. Pernilla Wahlgren
10. Timoteij

Egentligen är det omöjligt för mig att välja vinnaren mellan Salem (som jag tycker har en bättre låt rent allmänt) och Peter (som har mer av en ESC låt som kanske skulle funka bättre i Europafinalen), men det här är ett drömresultat som jag inte kommer få uppleva ikväll. Njut av bra TV-underhållning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0