Melodifestivalen : Tredje delfinalen

Vilket lyft rent kvalitetsmässigt från förra veckan. Nu har vi bara två tre låtar som inte riktigt har här att göra jämfört med förra veckan då jag inte kunde hitta nåt bidrag att hålla på även fast jag försökte. Om Andreas Johnson skulle tävlat i det här startfältet skulle han haft det betydligt tuffare att ta sig vidare!

Alcazar : Headlights
Det första jag tänker på är Darin’s coverversion av Coldplay’s “Viva La Vida“, i alla fall i verserna som har snygga stråkar bakom Andreas som sjunger själv. Tycker att det låter riktigt bra och lite olikt Alcazar (vilket inte gör mig nåt)... Men sen kommer refrängen, då tar Tess och Lina över sången och det låter mer typiskt Alcazar och betydligt tristare. Sen har Alcazar en ovana att överkoreografera sina nummer (kanske en konstig åsikt från en gammal koreograf), som leder till att scenshowen kan se ut lite som “Wallmans Salonger“. Men jag tror absolut det kommer gå bra för Alcazar!

Johannes Bah Kunke : Tonight
En riktig svårplacerad låt. Jag hinner tänka på Andreas Johnson, Robbie Williams, The Ark och Queen blandat med dansband. Johannes sjunger sprött och låten blandar lågmält och bombastiskt. En del journalister och bloggare har skrivit att det låter musikal, men det tycker inte jag. Andra har sagt teatraliskt, och det kanske Johannes utstrålar på scen, men inspelningen låter mer glamrock än teatralisk (det kanske är en hårfin skillnad när man tänker efter). Jag har inget emot “Tonight“ även om den kommer vara totalt chanslös i tävlingen!

Elin Lanto : Doctor Doctor
Hmm... Jag tror Elin ville göra en egen version av Blondie’s “Call Me“ (vilken börjar av refrängen nästan är ett plagiat av), men det blev mer likt Britney Spears’ fåniga coverversion av Joan Jetts’ “I Love Rock’n’Roll“. Det känns lite som om det var det här hon ville göra så hade hon behövt gå hela vägen och inte tänkt för mycket Melodifestival när låten producerades. Mesig 80-talsrock är vad som blev kvar! Chanslös!

Erik Linder : Hur kan jag tro på kärlek
Oj, vilken vacker refräng! Låter onekligen som Ted Gärdestad (hans bror har varit med och skrivit låten), och Erik Linder har helt rätt röst och “naivitet“ för att sjunga bidraget! Verserna är inte lika starka och har ett stänk av dansband... Men jag undrar om inte det här bidraget kan bli en utmanare till Alcazar och Darin att gå direkt till final! Inte kanske min grej, men väldigt svenskt och vackert!

Getty Domein : Yeba
Det börjar så bra—suggestiva dansrytmer och varm sång på nåt Afrikanskt språk (sorry att jag är så eurocentrisk att jag inte kan namnet på språket)... Men sen händer inget. I alla fall inte på det en-minutsklipp som jag lyssnar på. Det står bara och stampar, och det är synd för det låter inte alls dumt. Dessutom—vilken grej att tävlingen blandar så friskt; från Ted Gärdestad till Afrikansk danspop. Sa jag att jag tycker om det?

Timotej : Kom
Sarek goes Arabic? Glad, dansant, tuggummi-etnopop där vissa slingor har stänk av Mellanöstern. Om jag fick välja, skulle det här bli veckans jumboplacering. Så illa kanske det inte går för Timotej (vem i helvete vill döpa sitt band efter ett shampoo? För även om Timotej är en blomma, så är det ju också ett varumärke) men de missar absolut både finalen och andra chansen!

Darin : You’re Out of My Life
Visst, Darin är ett Michael Jackson fan, men om han ska sno idéer så borde de vara lite mindre uppenbara. I Michael Jackson’s “She’s Out of My Life“ sjunger han “It cuts like a knife / She’s out of my life“, Darin orkade i varje fall byta plats på raderna så det blev “You’re out of my life / It cuts me like a knife“... Men det om det. Det här låter lite opersonligt och blekt på en-minutsklippet, men jag är övertygad om att Darin kommer sjunga skjortan av alla andra live, och det finns tillräckligt mycket potential i låten för att våga säga att den kommer gå till final (ytterligare en manlig soloartist).

Crucified Barbara : Heaven or Hell
Oj, vad bra hon sjunger! Lyssna speciellt i refrängerna. Är det första gången ett tjejband tävlar i Melodifestivalen? Jag tycker det låter riktigt, riktigt bra, och att döma av resultaten från andra rockband som tävlat i Melodifestivalen kan vi gissa att det här får folk att ringa och rösta. Inte mig emot, jag skulle gärna se Crucified Barbara gå vidare!

Kom ihåg nu att det här inte är en gissning av resultatet (för det tror jag verkligen inte), utan vad jag önskar skulle hända.

Till Final:
Darin & Alcazar

Till Andra Chansen:
Crucified Barbara & Erik Linder eller Johannes Bah Kunke (jag låter sista Andra Chansen platsen vara öppen tills jag sett dem framföra låtarna live)

Kommentarer
Postat av: Clara

Häftig sida! Hur ofta brukar du uppdatera den?

2011-07-11 @ 09:37:28
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0