Melodifestivalen : Första delfinalen

Åh, då var det (äntligen?) dags igen. Melodifestivalen startar på lördag, och jag har lyssnat igenom låtarna i första delfinalen och vill som vanligt dela med mig av intrycken.

Ola : Unstoppable
Man ska alltid uppskatta låtar som man förstår skulle blivit hits utan Melodifestivalen. Hade Ola bara släppt den här låten som singel i mitten av november skulle den spelats sönder och samman på radio. Sen passar den bra i Melodifestivalen också. Jag tycker om den som radio-pop-hit betraktat och hoppas verkligen att den går direkt till final, bara Ola sjunger den lika bra live. Jag har för mig att han har en tendens att låta lite sur emellanåt..?

Jenny Silver : A Place to Stay
Svårplacerat. Vad är det här för låt? Det låter lite som att den var tänkt att låta annorlunda från början, men efter önskemål från sångerskan, producenten, eller skivbolaget gjordes om till nåt halv-elektriskt, halv-klubbigt, halv-poppigt. Men det är inte alls dåligt, jag tycker bara att det låter lite...ihopklistrat, om ni förstår vad jag menar. Refrängerna funkar mycket bättre än verserna som låter lite songwriting 101.

Linda Pritchard : You’re Making Me Hot-Hot-Hot
Precis som Olas låt så tror jag att det här kommer bli en radio- och gayklubbshit, men jag tycker inte lika mycket om den. Den känns som låten som borde tävlat i Melodifestivalen för fem, sex år sedan efter att den här sortens låt varit framgångsrik i Eurovision Song Contest (tänk Ruslana, Ani Lorak etc), men nu tycker jag det känns lite som att bäst-före-datumet passerat.

Pain of Salvation : Road Salt
Oj vad fint! Det vore otroligt kul om det gick bra för det här bidraget, för det är en bra låt, bra sjungen och HELT otypiskt Melodifestivalen. Det kan vara första gången nåt så oschlager-innerligt (exempel på schlager-innerligt: Sanna Nielsen “Empty Room“) framförs i tävlingen och dessutom av ett rockband som inte heller riktigt passar in. Det vore grymt om de tog sig till final!!

Anders Ekborg : The Saviour
Just som jag var beredd att säga att det är hög kvalité på bidragen så kom då det obligatoriska knasnumret i och med musikal-Ekborg. Verserna låter otroligt beiga och sedan kommer en jättesvulstig refräng som kunde varit ett nummer ur Fantomen på Operan. I slutet av refrängen kommer några takter som (om man är snäll) låter lite Björn och Benny, men i övrigt inte alls min smak. Jag ska säga att han verkar sjunga låten bra. Hoppas, hoppas det här inte får röster! Helt ofarlig är den nog inte.

Jessica Andersson : I Did It For Love
Sveriges tråkigaste artist? Här har vi typexemplet på en låt som INTE kunnat haft ett liv utan Melodifestivalen. Om Jessica försökt släppa den här som singel till radiostationerna sent i september hade vi aldrig hört talas om den! Det hade passat mig bra! :) Sen kom jag att tänka på att Josefin Nilsson (Ainbusk) hade sjungit den mycket bättre...

Frispråkarn : Singel
Rap på svenska ställer höga krav på texterna, och jag vet inte om “Så vi bara gick isär / Jag minns när jag var riktigt kär“ håller! Produktionsmässigt låter det här inte alls illa, men jag ryser lite över texten och att inte ens jag (som inte vet mycket alls om stilen) tycker han rappar så bra.

Salem al Fakir : Keep On Walking
YES! Den låt i lördagens deltävling som jag tycker bäst om, men jag gillar ju Salem. Den här kommer hamna i min iPod å det snaraste. Jag hoppas att den tar sig till final, men det är inte alls säkert, den låter lite...“svår“ för sammanhanget, men helt klart bästa låten!

Jag tror inte jag ska tippa utgången i år (kanske i finalen), utan bara säga vad jag hoppas på...

Till Final:
Ola & Salem al Fakir

Till Andra Chansen:
Pain of Salvation & Jenny Silver (Pain of Salvation tar sig sen till final via Andra Chansen)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0